Historijat
Ukratko o našim počecima
Ovu priču počinjemo u retrospektivi… Godina je 2012. To je za Mozaik do tada bila jedna od najstabilnijih godina od osnivanja. Te godine smo kao desetogodišnja BH fondacija gradili lokalne zajednice kroz finansijsku i savjetodavnu podršku građanskim aktivnostima od javnog interesa širom Bosne i Hercegovine (BiH). Jačali smo društvenu koheziju u zajednicama osnažujući ljude da pokreću zajedničke akcije, mobiliziraju lokalne resurse i sprovedu zajedničke akcije za rješavanje lokalnih problema. Te godine smo samo kroz Program omladinskih banaka podržali 326 projekata usmjerenih na zajednicu, a broj lokalnih partnera i volontera je rastao. Već ranije smo bili pokrenuli vlastite impakt (društvene) biznise i stekli važna iskustva na tržištu, a Svjetski ekonomski forum i njegova sestrinska organizacija, Schwab fondacija za društveno poduzetništvo, nagradili su našeg direktora titulom društvenog poduzetnika godine u Centralnoj i Istočnoj Evropi.
Sve ovo vrijeme vrijedni timovi Mozaika su neumorno radili na implementaciji nekoliko velikih višegodišnjih projekata finansiranih od velikih organizacija poput USAID, EU, Svjetske banke i drugih.
Razlozi za (ne)zadovoljstvo
Imali smo mnogo razloga za zadovoljstvo, zar ne? Međutim, duboko u sebi osjetili smo da ovo nije najbolji put naprijed. Uprkos važnim naporima domaćih i stranih institucija i organizacija, uključujući i naše vlastite, naša zemlja sve više zaostaje u ekonomskom razvoju i EU integracijama u odnosu na region.
Čvrsto smo odlučili da moramo biti mnogo bolji. U oktobru 2012. organizovali smo naš prvi strateški sastanak s ciljem da realno ocijenimo uticaj tj. impakt Mozaika na pozitivne procese u BiH. Ovo je bilo samo nekoliko nedjelja nakon povratka našeg direktora sa jednog od programa usavršavanja na Harvard biznis školi. Tokom naredna tri dana direktor je sa svim uposlenicima podijelio ono što je naučio na Harvardu i drugim mjestima i angažovao cijeli tim u kreativnim strateškim razgovorima.
Ovo je uskoro postala Mozaikova redovna aktivnost, a sve s ciljem postizanja što kvalitetnije vizije i operativnih ciljeva naše buduće strategije. Redovna generalna finansijska podrška koju smo uživali od fondacije C.S. Mott nam je omogućila da dan ili dva nekoliko puta godišnje iskoristimo za razmišljanje o vrlo jednostavnom pitanju: Zašto postojimo? Kakav mjerljiv i pozitivni impakt možemo postići u našoj zemlji i regionu?
Krenuli smo u izradu naše nove desetogodišnje strategije. Posvetili smo se istraživanju, diskusijama, procjenama, raznim analizama, zaključcima i popravkama. Sve vrijeme smo pojedine elemente strategije testirali u realnom životu.
Nastanak izjave o impaktu i programska reforma
Do kraja 2014. uspjeli smo razviti našu izjavu o impaktu: ”Između 2016. i 2026. godine Fondacija Mozaik će predvoditi razvoj nove generacije poduzetne omladine – moralne snage koja kreira novu društvenu i ekonomsku vrijednost, nova radna mjesta, i kao takva služi kao uzor svim mladima.“
Kada smo jednom jasno razlučili zašto postojimo i koji impakt želimo postići, iznova smo kritički analizirali projekte koji su bili u implementaciji u tom periodu. Mozaik omladinske banke su se nametnule kao jedan od najvažnijih elemenata naše nove strategije. Svi drugi projekti koji nisu direktno podržavali postizanje navedenog impakta su vremenom završeni i nisu nastavljeni.
Mozaik omladinske banke su doživjele niz promjena i inovacija u pravcu izgradnje novih vještina i stavova mladih ljudi, te potpune transparentnosti i prenošenja ovlasti za donošenje odluka na mlade i lokalne zajednice. Naravno, jasno nam je bilo da Mozaik omladinske banke same ne mogu pružiti potpunu podršku profesionalnom razvoju mladih kako bi oni postali uzori u svojim zajednicama. Potrebno je bilo razviti dodatne višegodišnje programe i stvoriti nova ključna partnerstva sa svim sektorima društva kako bi se mladima stvorili svi neophodni preduslovi za potpuno samoostvarenje kroz različite prilike koje im se pružaju.
Kao važni komplementarni programi Mozaik omladinskim bankama stvoreni su lonac.pro zajednica (danas rolify.com), Mozaik startup studio i kasnije Tech 4 Impact Fund. Ovi programi mladim ženama i muškarcima pružaju konkretne prilike da nastave svoj profesionalni razvoj u pravcu uspješne društvene poduzetnice ili poduzetnika, tj. osoba koje ćemo promovirati kao uzore u lokalnim zajednicama.
Drugim riječima, Rolify je ekosistem u kojem se sa brojnim partnerima intenzivno radi na vještinama i poslovima budućnosti. Mozaik omladinske banke obrazuju i osnažuju mlade i grade društvenu koheziju, i time postaju platforma za prepoznavanje mladih sa vrijednostima i stavovima koje pronalazimo kod društvenih poduzetnika. Mozaik startup studio i Tech 4 Impact Fund nastavljaju naše napore iz Rolifya i Mozaik omladinskih banaka i dalje nadograđuju vještine i kompetencije mladih za uspjeh na bh. i globalnim tržištima.
Inovativna matrica za upravljanje impaktom
“Dolina smrti” – neočekivani odgovor donatora koji nas je zamalo ugasio
Kako smo se udaljavali od našeg starog pristupa, naši napori za prikupljanje sredstava su se suočavali sa sve većim izazovom: pronaći finansijske partnere koji su voljni podržati ovaj inovativni i visoko-rizičan poduhvat. Prijavili smo se na nekoliko prilika za finansiranje gdje je tražena inovacija, uložili smo puno vremena u pisanje inovativnih projektnih prijedloga i nismo uspjeli! Tada još uvijek nismo imali dokaze da ovo što želimo napraviti zaista možemo, što je bio rizik koji je odvratio velike donatore od finansiranja naše strategije.
Neuspjesi sa prikupljanjem sredstava vrlo brzo su doveli do problema likvidnosti. Neizvjesnost i nivo stresa su svakodnevno rasli. Svaka finansijska turbulencija se uvijek odražava i na fluktuaciju osoblja, mi nismo bili izuzetak od ovog pravila.
Ovo je trenutak kada smo morali donijeti odluku: da li da se vratimo na projektni način razmišljanja (način preferiran od većine donatora u svijetu) i rizikujemo napuštanje Fondacije od strane važnih članova tima ili da ostanemo vjerni našoj strategiji i rizikujemo totalni neuspjeh, jer možda ne uspijemo obezbijediti potrebna finansijska sredstva?
Uprkos ogromnoj neizvjesnosti i brojnim rizicima, donijeli smo odluku da ostanemo vjerni strategiji i pokušamo napraviti bitan pomak u BiH za mlade. Sada smo znali zašto postojimo i znali smo da samo kroz inovacije možemo prevazići izazove i postići vrlo ambiciozne ciljeve.
Kako bismo osigurali neophodna finansijska sredstva, fokusirali smo našu energiju na izgradnju i širenje partnerstava sa privatnim fondacijama u BiH i globalno. Na naše veliko zadovoljstvo, mnoge privatne fondacije su prepoznale napore i kvalitet nove strategije.
Krug prijatelja među fondacijama je počeo lagano da se širi. Zahvaljujući dugoročnoj generalnoj podršci Mott Fondacije, finansiranju iz 32 opštine, općine i grada, UniCredit i Zeit fondacijama, Porticusom i Evropskim fondom za jugoistočnu Evropu, kao i naknadnim finansiranjem iz Boscha i drugih privatnih fondacija, bili smo u mogućnosti nastaviti našim putem ka zacrtanom impaktu. Naše inovacije su dobile značajnu pažnju privatnih fondacija, a Bosch Fondacija nas je čak pozvala u Stuttgart da sa njihovim timom i odborom podijelimo način razmišljanja i detalje strategije.
U narednim godinama, od 2015. do 2017. godine, zatvorili smo sve ne-strateške projekte (uključujući i jedan višemilionski projekat), a dogovorena su nova partnerstva sa privatnim fondacijama, impakt investitorima i 32 bh. opštine, općine i grada. Izuzetni napori i strateška orijentacija sačuvali su organizaciju, dok smo paralelno pojačali tim sa nekoliko vrhunskih profesionalaca iz privatnog i nevladinog sektora.
Program Deloitte D2i nastavio je svoje pro-bono konsultacije u ključnim operativnim oblastima, a naš pristup i broj partnera smo širili kroz prisustvo na međunarodnim događajima pri Svjetskom ekonomskom forumu, Philea asocijaciji (ranije European Foundation Centre), Impact Europe (ranije European Venture Philanthropy Association) i drugim.
Na slici ispod je vidljivo kretanje iznosa naših budžeta kroz godine i “U krivulja” koja označava “valley of death”, tj. dolinu smrti, kako se ona naziva u startup svijetu.
Pozitivna strana višegodišnjeg iskušenja
Izazovi s kojima smo se suočili kako bismo opstali i pridržavali se naše desetogodišnje strategije značajno su oblikovali identitet Mozaika danas. Ova iskušenja potaknula su inovacije, pretvorivši nas u snažniju organizaciju, duboko ukorijenjenu u zajednicama koje služimo, sa brojnim partnerima u privatnom, javnom i nevladinom sektoru.
Ovo iskustvo je doprinijelo stvaranju organizacione kulture u kojoj se lekcije brzo integriraju nazad u našu strategiju, a inovacije su temeljni kamen cijele organizacije. Prihvatili smo digitalizaciju i usvojili bespapirni pristup čak i prije početka pandemije korone, što nam je omogućilo da brzo odgovorimo na njezine izazove.
Uobičajena izreka među našim timom, posebno prilikom upoznavanja novih članova, je da je “promjena jedina konstanta u Mozaiku.” To odražava našu predanost kontinuiranoj evoluciji, usvajanju novih metodologija poput Flow Efficiency od Niklasa Modiga i promoviranju kulture učenja i kolektivnog razmišljanja unutar i izvan naše organizacije.
Kako smo nedavno prošli polovinu našeg strateškog vremenskog okvira od 10 godina, svi timovi uspješno ispunjavaju svoje ključne pokazatelje efikasnosti (KPI-ove) i svjedočimo rastućem broju partnera koji se pridružuju našim zajedničkim naporima. Ova partnerstva su ključna u podršci mladima da ostvare svoj puni potencijal i postanu uzori drugima u društvu.
Na međunarodnom planu, nastavljamo angažman s Deloitte D2i projektom, Svjetskim ekonomskim forumom i Schwab fondacijom, Philea asocijacijom i Impact Europe. Također, doprinijeli smo osnivanju Filantropskog foruma u BiH i Catalyst2030.
Za kraj, izražavamo ogromnu zahvalnost svima koji su nas podržali na ovom putovanju. Bez vas danas ne bi bilo Fondacije Mozaik.